Hiba az adatbázis-kapcsolat létrehozása során WordPress-ben – és annak megoldása

A „Hiba az adatbázis-kapcsolat létrehozása során” hibaüzenet az egyik legismertebb – és sajnos leggyakoribb – probléma, amivel egy WordPress weboldal tulajdonos szembesülhet. Az oldal helyett csak egy üres fehér képernyő jelenik meg ezzel a zord üzenettel, ami elsőre ijesztőnek tűnhet.
A jó hír: a probléma általában gyorsan orvosolható, ha tudjuk, mit kell keresni.
Ebben a cikkben bemutatom, mi okozhatja ezt a hibát, és lépésről lépésre végigvezetlek a megoldáson.
Mi is pontosan ez a hiba?
A „Hiba az adatbázis-kapcsolat létrehozása során” akkor jelenik meg, amikor a WordPress nem tud kommunikálni az adatbázissal. Az adatbázis tárolja az oldal összes fontos adatát – bejegyzéseket, oldalakat, beállításokat, felhasználókat, stb. Ha a kapcsolat megszakad, az oldal nem tud betöltődni.
Mi az, hogy adatbázis?
Az adatbázis egy olyan szoftver, amely megkönnyíti az adatok tárolását, rendszerezését és más szoftverekből való lekérését.
Tartalomkezelő rendszerként a WordPress egy adatbázist használ az összes tartalom és egyéb webhelyadat tárolására. Ezután minden alkalommal csatlakozik az adatbázishoz, amikor valaki meglátogatja a webhelyedet.
A WordPressnek a következő információkra van szüksége az adatbázishoz való csatlakozáshoz:
- Az adatbázis neve
- Adatbázis felhasználónév és jelszó
- Adatbázis-kiszolgáló
Ez az információ a WordPress konfigurációs fájljában tárolódik, amelynek neve wp-config.php.
Ha ezek közül bármelyik információ helytelen, akkor a WordPress nem fog tudni csatlakozni az adatbázishoz. Egy karakterhiba is elég ahhoz, hogy az oldal „eldobja a kapcsolatot” és a „Hiba az adatbázis-kapcsolat létrehozása során” hibaüzenettel térjen vissza a képernyőn.
További lehetséges okok a hibajelenség körül:
Sérült adatbázis
Ha az adatbázis táblái megsérülnek (pl. egy sikertelen plugin telepítés vagy szerverleállás miatt), az szintén okozhatja ezt a hibát.
A szerver nem elérhető
Előfordulhat, hogy a tárhelyszolgáltató adatbázisszervere ideiglenesen nem elérhető, vagy túlterhelt.
Túl sok kapcsolat az adatbázishoz
Nagy forgalmú weboldalak esetén, ha egyszerre túl sok felhasználó érkezik, az adatbázis „lefagyhat” és megszakíthatja a kapcsolatot az adatbázis-kiszolgálóhoz, és a „Hiba az adatbázis-kapcsolat létrehozásakor” hibaüzenet jelenik meg.

A hiba megoldása, ha a wp-config.php fájlban van a hiba
1. Ellenőrizd a wp-config.php
fájlt
Lépj be a tárhelyedre FTP-n keresztül (haladó szint) vagy a tárhelyszolgáltatód oldalán – amennyiben van lehetőség – nyisd meg a cPanel felületét. A cPanelen belül a fájlkezelő modul segítségével keresd meg a weboldalad gyökér könyvtárában (általában /web vagy /https nevű mappát keress) a wp-config.php
fájlt. Ellenőrizd az alábbi sorokat:
define('DB_NAME', 'adatbazis_nev');
define('DB_USER', 'felhasznalonev');
define('DB_PASSWORD', 'jelszo');
define('DB_HOST', 'localhost'); // vagy más hosztnév, pl. 127.0.0.1 vagy mysql.szerverneve.hu
Ha bármelyik helytelen (pl: karakterhiba van benne), vagy megváltozott (pl. új tárhelyre költözés után), javítsd ki a megfelelőre.
Az adatbázishoz tartozó megfelelő információkat (pl.: adatbázis neve, hoszt neve) a WordPress oldaladhoz tartozó tárhelyfiókod irányítópultján ellenőrizheted.
A Websupport felületén így néz ez ki. A kiválasztott domainen belül a Speciális konfirguráció –> Adatbázisok menüpont alatt találod meg az adatbázishoz tartozó adatokat. Először kattints az adatbázis nevére, (több honlap esetén több adatbázis neve is szerepel itt), majd megjelennek a belépési adatok. Az Elfelejtett jelszó linkre kattintva tudsz új jelszót megadni az adatbázishoz.

Ha a tárhelyszolgáltatód oldalán cPanel van, ott ehhez hasonló felület fogad:
cPanel
A tárhelyszolgáltató felületére belépve, az „Aktuális adatbázis” részben megtalálod az adatbázisod nevét és felhasználónevét. Ezeket az adatokat másold ki és illeszd be egy jegyzettömbbe, hogy hozzáadhasd őket a wp-config.php fájlhoz.

Ezután görgess le a „Jelenlegi felhasználók” részhez, ahol rákattinthatsz az adatbázis neve melletti „Jelszó módosítása” linkre.

Ez egy új képernyőre visz, ahol tetszés szerint módosíthatod az adatbázis jelszavát. Érdemes itt is erős jelszót használni – azaz – legyen benne kisbetű, nagybetű, számok, speciális karakterek, és legyen legalább 16 karakter hosszú az újonnan megadott jelszó.
Miután kiírtad egy jegyzettömbe (vagy papírra) az adatbázis kapcsolódási adatokat, majd megnyitottad a wp-config.php fájlt, ahol ellenőrizted a jegyzettömbbe vagy papírra kiírt adatokat, és szükség esetén lecserélted az adatbázis kapcsolódási adatokat, azután próbáld meg újra felkeresni a weboldalad címét, hogy ellenőrizd megszűnt-e az adatbázis-kapcsolat hibája.
Ha továbbra is látod a hibát, az azt jelenti, hogy valami mással van a probléma.
1.1. Teszteld a kapcsolatot külön (haladó szint)
Ha nem vagy biztos benne, hogy a beállítások helyesek, érdemes egy külön .php
kiterjesztésű fájlban tesztelni az adatbázis-kapcsolatot:
<?php
$link = mysqli_connect('localhost', 'felhasznalonev', 'jelszo', 'adatbazis_nev');
if (!$link) {
die('Nem sikerült csatlakozni: ' . mysqli_connect_error());
}
echo 'Sikeres kapcsolat!';
?>
Ezt feltöltve és futtatva megbizonyosodhatsz arról, hogy az adatok valóban működnek.
2. Javítsd ki az adatbázist
Ha a kapcsolat helyes, de a hiba továbbra is fennáll, próbáld meg kijavítani az adatbázist. Ehhez a wp-config.php
fájlban engedélyezd az adatbázis javítást. Az alábbi egy sor kódot írd bele a wp-config.php fájlba.
define('WP_ALLOW_REPAIR', true);
Ezután látogasd meg a következő URL-t:
https://sajatweboldalad.hu/wp-admin/maint/repair.php
--> Arra figyelj, hogy a sajatweboldald.hu helyett a Te tényleges honlapcímed szerepeljen a linkben.

Itt lehetőséged lesz az adatbázis javítására (Repair Database gomb) vagy optimalizálására (Repair and Optimize Database gomb), a megfelelő gombokra kattintva elindul a folyamat. A felhasználónak nem kell bejelentkeznie az adatbázis-javító oldal eléréséhez. A javítás után ne felejtsd el törölni a fenti sort a wp-config.php
fájlból!
Ha azonban nem szeretnél semmilyen kódot hozzáadni a honlapodhoz, akkor a cPaneles tárhelyfiók esetén a cPanel felületén is van lehetőség kijavítani az adatbázist.
A tárhelyfiókban a bal oldali oszlopban nyisd meg a „Tools” (Eszközök) menüpontot, majd a középső felület frissül, itt keresd meg a Database (Adatbázis) részt, ezen belül a Manage My Database ikonra kattints rá. A felület frissül, és átnavigál arra az oldalra, ahol az adatbázis(aida)t találod.

A megjelenő listában kiválasztod az adatbázist, majd rákattintasz a Repair database gombra, és az adatbázis javítás elindul.

3. Lépj kapcsolatba a tárhelyszolgáltatóval
Ha minden beállítás rendben van, de a hiba továbbra is fennáll, lehet, hogy a probléma a szerveroldalon van. Érdemes felvenni a kapcsolatot a tárhelyszolgáltatóval, és érdeklődni, nem tapasztaltak-e kiesést, túlterheltséget, vagy más technikai hibát.
Tipp: Használj megbízható tárhelyszolgáltatót
A „hiba az adatbázis-kapcsolat létrehozása során” sokszor megelőzhető lenne egy stabil, WordPress-re optimalizált tárhelyszolgáltatóval. Ha gyakran tapasztalsz hasonló hibákat, lehet, hogy érdemes váltani.
Záró gondolat: Ne ess pánikba!
Tudom, milyen rémisztő lehet, amikor egyik pillanatról a másikra „eltűnik” a weboldalad. De ne aggódj – ha végigköveted a fenti lépéseket, jó eséllyel hamar megoldódik a probléma. És ha úgy érzed, elakadtál, ne küzdj vele egyedül. Segítek!
💬 Keress bizalommal – WordPress weboldalak készítése, karbantartása, hibakeresése az egyik specialitásom. Írj egy üzenetet, és megoldjuk együtt!
Honlapot szeretnél, ami nemcsak szép, de a személyes igényeidet is teljes mértékben lefedi?
A meglévő honlapod karbantartására keresel segítő szakembert?
Online tanácsadásra, WordPress honlap oktatásra lenne szükséged, mert elakadtál valahol menetközben?
Keress meg bátran email-ben vagy a kapcsolati űrlapon keresztül.
Email: info@cserhajni.hu
Posted on: 2025-05-07, by : Cser Hajni